کد مطلب:223846 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

حضرت رضا و علم و عمل
مكتب اسلام از همه مكاتیب عالم بشریت بدین جهت ممتاز است كه بین علم و عمل فاصله قرار نداده است و علم را برای عمل می آموخته و مسجد را كنار مدرسه قرار داده بلكه مدارس را در مساجد وضع فرمود كه درس بیاموزند و عمل كنند و این حقیقت پس از 13 قرن مورد توجه علمای خردمند جهان قرار گرفته است كه:



علم چندانكه بیشتر خوانی

چون عمل در تو نیست نادانی



هزاران ریاضی دان و دكتر طبیب و شیمیست و فیزیك دان اگر باشند كه علم خود را بعمل نگذارند یك ذره ارزش برای جامعه نخواهند داشت. اسلام می گوید علم منفك از عمل نیست بلكه برای آنست كه بهتر وظیفه ی خود را بشناسد و نیكوتر عمل كند تا به نتیجه بهتری برسد - و لذا در روش تبلیغ دین مردانی تربیت كرد كه اول بعمل پرورش می یافتند و بعد بعلم و علم خود را عملا بدیگران می آموختند از این طبقه ی ممتازه در صف اول انبیاء و اولیاء خدا قرار گرفته اند كه امام هشتم قبله ی هفتم پیشوائی است و او خود بقدری مؤدب و عابد و متقی بود كه با فضایل اخلاقی خود درس ایمان و فضیلت بمردم آموخت خود آن حضرت در هر سه شبانه روز هزار ركعت نماز می خواند و قرآن را ختم می كرد و با تقوی و پرهیزكاری بمردم روش عبادت را تعلیم می داد.

خود آن حضرت مؤدب می نشست هیچ وقت در حالی كه تنها هم بود پای خود را دراز نمی كرد - در سخن دیگران دخالت نمی فرمود پیرمردان سالخورده و كودكان خوردسال را احترام می كرد ضعفا و مستمندان و زیردستان را رعایت می فرمود و بهمین ترتیب ادب را در كلام و معاشرت و در تمام شئون زندگی عملا بمردم می آموخت چنانچه در شیوه احتجاجات و مناظرات آن حضرت می بینیم در مجلس علمی وضوء می گرفتند و مؤدب دو زانو نشسته دستها از



[ صفحه 238]



عبا در آورده با كمال گشاده روئی و حسن خلق با مردم بمحاوره و گفتگو می پرداختند و این سبك روش اخلاقی بود كه چون حضرت شهید شد دوست و دشمن از صمیم قلب گریان و نالان شده بر فضایل اخلاقی او آه و ناله می كردند كه چه گوهر گرانبهائی از دست آنها رفت. [1] .


[1] تعليمات عاليه «مكتب اسلام» را در كتاب مستقلي كه مشحون بر اوامر و فضائل اخلاقي است و نواهي و رذايل اخلاقي است با استشهاد از آيات قرآن و احاديث و امثال سايره منظوم و منثور نگاشته ام كه نفيسترين كتب اخلاقي شده و اميد است بزودي بنظر خوانندگان برسد.